la ARACI

Inca de pe bancile facultatii, in urma cu cativa ani, spuneam cat de deficitara este orientarea tinerilor absolventi de liceu, catre o facultate. Dupa mai bine de 12 ani de cand ma minunam eu de aceste lucruri, apare o agentie:D care sa se ocupe de ceva in acest sens – Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS)

ARACIS a prezentat un program pe care-l desfăşoară în 20 de facultăţi din ţară şi care, “după studii aprofundate ale ofertei universitare”, se va finaliza cu implementarea unui model de adaptare a ofertei educaţionale la cerinţele pieţei muncii. De unde le-a venit ideea?

In urma unui studiu recent, 21 lasută dintre absolvenţii universităţilor din ţară îşi găsesc un loc de muncă şi asta abia după un an sau 18 luni de la terminarea facultăţii, arăta un raport înaintat Uniunii Europene anul trecut. Asta înaintea declanşării crizei economice mondiale şi îngheţării locurilor de muncă.

Despre proiectul in sine:
– Proiectul „Adaptarea activă a educaţiei universitare la cerinţele pieţei muncii“ se va desfăşura în 20 de facultăţi din toată ţara.

– Proiectul costă 950.000 de euro, din fonduri PHARE, iar firmele care au câştigat licitaţia sunt Mott MacDonald Ltd., S.C. Educaţia 2000+ Consulting SRL şi Fundaţia Centrul Educaţie 2000+

– Programul are două componente: evaluarea ofertei educaţionale pe fiecare domeniu de studiu şi anchete sociologice pentru identificarea cerinţelor pieţei muncii. După realizarea studiilor, experţii vor elabora modele de planuri de învăţământ apropiate de cerinţele angajatorilor. Universităţile din ţară pot alege să implementeze sau nu programele-cadru.

Parerea mea: Initiativa este laudabila in principiu, tardiva ca de obicei, plina de “oameni si companii de bine” (vezi Mott MacDonald Ltd., S.C. Educaţia 2000+ Consulting SRL şi Fundaţia Centrul Educaţie 2000+) si cel mai important este ca a sarit un pas esential.

Asa ca, draga ARACI (S), daca liceanul dornic de a invata in continuare se va orienta catre invatamantul superior, numai in functie de ce impresii are el, de ce a vazut la Tv, de ce cred parintii, prietenii si rudele, tot in stadiul asta vom fi si peste 50 de ani. In Franta se face orientare profesionala din clasa a 10-a, in UK chiar de la scoala se identifica aptitudinile copiilor, ca sa nu mai vorbim de SUA care “fura” inteligenta de peste tot din lume. Trebuie sa il inveti pe tanar sa stie unde sa caute, sa ii arati alternative, sa observi care sunt calitatile si defectele sale, sa discuti cu el si cu familia, etc. Rezultatul ar fi ca absolventul de liceu va urma o facultate care il va pregati conform aptitudinilor sale, utilizand planurile de invatamant identificate de cei de la ARACI (S). Asta ca sa nu incepem discutia despre fenomenul de brain drain.

Sa invatati bine…

Leave a Reply